salam

banner

Ahad, 8 Mei 2011

uhibbuki ya mama (aku sayang mama)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Teringat mase kecik2 dulu...
Aku slalu kena marah ngan mama, sampai kena rotan, abg2 kunci pintu rumah bila dah masuk maghrib sbb balik umah lambat, aku pun ape lgi...tendang pintu umah la...sampai rosak...(jahat giler..ha). Ada skali tu kena kunci jgk...ketuk x mau bukak, tendang xmau bukak..last2 pergi surau solat maghrib...lps solat konpem dpat masuk punya...sbb ayah aku pun solat kat surau...haha. then masuk umah wak muka x bersalah...=D


kdg2 kami buat sampai mama nangis...huhu
nakal sgt kami ni...terutama ank bongsu laki yang satu ni...yg manja sgt2 mase kecik dulu...gaduh ngn kakak, adik2, abang2, kwan2 skmpung (smpai pukul dengan kayu pokok tu..jahat2)
abang2 n kakakku duk cibuk jaga ku mase baby lgi...
aku x ingat knapa aku duk kat cini...merajuk kot..he2

kalu nk ape2, mesti dpt punya...knapa?
sbb aku terguling2 kt lantai depan org ramai...hahaha
klu x dapat apa yg diminta, menangis dan meraung2 tu lah keje aku...sehinggakan abang2 aku rekod suara aku nangis..sbb x tahan dgr aku duk nangis...huhu (ntah2,,,kaset tu masih ade lagi..=D)
Bersama kakak yang kadang2 senget jugak..haha

Teringat jugak, mase aku duk curi duit abang aku kecik2 dulu...sbb ape tau...? sbb nk beli kereta 'dash yonkuro'..
lebih kurang cani lah kereta tu...

Mase tu memang hot mmber2 duk main..jd aku pun kumpul duit dengan curik duit abg aku..sedikit demi sdikit sehingga beg duit aku jadi buncit...haha
lps ckup, aku pun beli lah kete tu ngn sorang kwn aku...x sampai satu hari x cilap aku...last2 kantoi!! adeh!
aku kena pulangkan balik kat kawan aku tu...dan daptkan balik duit yg aku dah byr tu...sambil nangis2 aku memulangkan balik kereta tu...haha (lucu la...)...
dalam kes ni...mak aku jugak yg back up aku...huhu

Bila besar sket, aku masuk skul menengah...mase kecik aku btul2 buas n nakal...tp bila besar sket, aku trus 'bertukar' jd pendiam n x byk ckap, wlaupun ngn famili..(maybe sbb duk asrama kot). Walaupun duk berseorangan...mak ayah aku konpem akan dtg tiap2 minggu sampai aku nk abes skul menengah...memang manja smpai besar la ni...haha
Bila aku form 4 aku dapat hadiahkan satu hadiah yg sgt spesel kat mk ayah aku...hadiah tu aku usaha sejak darjah 3 lagi untuk dapatkannya..bila akhir form 4 baru aku dpt...hadiah tu ialah yang ada dalam dada aku sekarang..
ni lah hadiahnya...
insyaALLAH aku akan jaga hadiah ni dengan baik

Bila dah keluar skul menengah, aku tetap budak yg degil...degil mase kecik nk alat2 permainan..tetapi, degil mase besar...aku nk KAHWIN!! hahaha (betul dop mama?)

Hasil berkat daripada usaha mk ayah aku, skrg aku duk blaja kat IPG Kampus Pulau Pinang, amik kursus Pengajian Islam dan Quran...dalam 3 tahun setengah lagi baru aku dpt graduate..huhu lmbt lgi...
tapi xpe...aku usahakan jdi yng terbaik demi mmbls jasa mk ayah aku...
Aku akan cube yang terbaik untuk jadi anak yang soleh dan musleh!!


Ape2 pun, smua itu adalah knangan mase aku membesar...hu2
Orang kate, perangai mase kecik tu adalah lukisan yg berwarna warni dalam hidup kita...jadi aku x kesah pun dan famili aku pun x kesah ngan perangai aku mase kecik dulu2...aku yakin hangpa semua pun ada cerita tersendiri dgn mk ayah hangpa...
terima kasih kepada mama n abah atas usahamu!
maafkan semua kesalahan anak2mu ini terutama yang paling degil nih....

last skali...

Khas untuk mama yng dirindui, dicintai, disayangi, di hormati, diingati, di..?? dan segala 'di' lagi lah...

Selamat Hari Ibu....!!!!

bondaku dengan putera rajanya yang tercinta...hehehe=D


ni merupakan sajak khas daripada abah untuk mama....=)

" Ya ALLAH, jadikanlah aku anak yang soleh dan musleh sepanjang hidup dalam dunia ini. Rahmatilah kedua ibubapa aku yang susah payah mndidik anak yg degil ini. Ampunkan lah dosa mereka dan bersihkan lah mereka daripada sebarang dosa. Sayanglah mereka ya ALLAH kerana aku sangat sayang kepada mereka!!"
Amiin
(pesanan terakhir...jagalah parent kita, selagi mereka ada di depan mata...
redhanya mereka kepada kita adalah pintu syurga untuk kita
tp ingat!!
murkanya mereka kepada kita adalah pintu neraka untuk kita
hati2...)

Assalamualaikum Warohmatullahi Wabarokatuh!
senyum=D




10 ulasan:

Nik FeEzaH berkata...

jeng molep demo jame kecik...haha...nk tnyo..bkpo ustak taip "amen" pd last doa tu??knape x tulis "amin".....

ibnualizai berkata...

he2...mase kecik sapa loni jeng..=)
bkpo? xleh tulis ko 'amen'?
apa beza antara 'amen' n 'amin'?
kawe sajo jh wak gitu...

cegu na berkata...

wah2..nakalnyer dia..tapi xleh lwn nakal ore ag r..hehe

Nik FeEzaH berkata...

um..sbb hop kawe tau..mksud amin ni kito nk mit0p Allah perkenankn doa kto kei..bezo 2 prkataan ni dr segi taklid hati je...klu amen sep kristian pnyo pegangan, jesus tuhe dio...klu islam guno amin/ameen..Allah tuhe kto..so bg kawe, h0p comey guno amin la...hehe..=D

ibnualizai berkata...

cegnu na : cu tulis n crite dlu..kita nk tgk

Nik Feezah : kawe xpernah dgr pun benda ni...sapa oyak ek?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...
bleh ana tau,
anta degil nk kawin tu, dh ada cal0n kea???hehehe...=)

ibnualizai berkata...

aik....itu lak yg ditanya...he2
xde ah...tu merapu je pun...wak modal nk merapu dgn parent, bg depa suka suki sket...he2

Nik FeEzaH berkata...

sbb mulo2 kawe tgk cito omputes..tgk sep dio doa, lpas doa msti sbut 'amen'..pstu kawe raso musykil, then try tnyo saim..dio r0yap 2 la bezo islam ngan kristian..kawe pon pehe gitu lah..wallahualam..lagu tu lah citor dio...hehe

ibnualizai berkata...

ok, xpo lah cekgu...tenkiu bebyk...=)
kawe pun xtau sgt hal ni...

Nafisah Ruslan berkata...

hoola.. anak soleh mu ni :)
mugo cepat la kwen tu.. amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...